quarta-feira, maio 14, 2008

Porque não posso estar nas iniciativas do 15 de Maio...


Há momentos em que temos de fazer opções. Quando fui eleito Vereador na Câmara Municipal de Caldas da Rainha, com a votação que os Caldenses quiseram dar ao Partido Socialista, já desempenhava as funções de Deputado na Assembleia da República, onde sou Vice-Presidente do Grupo Parlamentar do Partido Socialista, Presidente do seu Conselho de Administração e membro das Comissões Parlamentares dos Assuntos Europeus; da Comissãodos Negócios Estrangeiros e Comunidades Portuguesas e da Comissão de Ética, Sociedade e Cultura, onde tenho a responsabilidade temática da Sociedade de Informação.

Convidado pelo Sub-Secretário Geral das Nações Unidas, Sha Zukang, para ser moderador de um painel no Forum " Melhorar a Sociedade de Informação: o papel dos Parlamentos e dos Legisladores", no Palácio das Nações, em Genebra, Suiça, nos dias 14 e 15 de Maio de 2008, tive de optar por representar Portugal e a Assembleia da República nesta iniciativa das Nações Unidas. Fi-lo para assegurar a representação de Portugal numa conferência com a participação de mais de 100 deputados de todo o Mundo, onde será importante sublinhar o esforço que está a ser desenvolvido pelo País no quadro do Plano Tecnologico. Por essa razão, porque a ubiquidade ainda não é uma realidade, não poderei estar presente nas iniciativas do Feriado Municipal e na inauguração do Centro Cultural e de Congressos.


Para além da moderação, na introdução do painel " Fulfilling parliamentary responsabilities" farei uma intervenção baseada nas seguintes notas:


Since 2005, the Portuguese parliament has been committed to the global effort of the Technological Plan. This Plan is an action agenda for all the Portuguese society, which aims at mobilizing enterprises, families and institutions for surpassing the modernization challenges the country has been facing during the last years.

Key issues for a structural change
Scientific development
Partnerships with the MIT, CMU, Harvard, Austin, Fraunhoffer, etc.
Focus on qualifications
“New Opportunities” to enroll 1 million people in lifelong learning
Better public administration
Rising from 16 sixteen th to 3rd in the EU ranking of online public services availability
Less bureaucracy
“On the spot firm” to create a company in less than one hour
Innovation networks
Public initiatives for collective efficiency embedded in Structural Funds support
Bridging the Digital Divide
Providing access and training to those excluded from the information society

How to bridge the digital divide?

The Digital Divide is a new form of social exclusion and a strong driver for inequality

The e.school programme is an inclusion strategy, based on developing e-skills as part of learning, teaching, training and lifelong learning initiatives
Recognizing the link between qualifications and digital inclusion, we put in action a large scale initiative to connect people to innovation.
¡ A good offer…
¡ A cutting-edge laptop for 150€(or 0€ for students needing economic support)
¡ Mobile broadband for 5€ bellow the best monthly market price (17,5€), with reduced monthly fees 5€ or 15€ for students needing economic support
¡ Latest software included (Windows Vista and Office 2007)
¡ E-skills training bundled in the offer
¡ …to reach 750.000 (seven hundred fifty thousands) people until 2010
¡ Students enrolled in secondary education
¡ Teachers in primary and secondary education
¡ Adults enrolled in lifelong learning

When the UMTS licenses were granted, the mobile operators became committed to promote the information society. This programme fulfils that commitment.

»» Everything related with the past or the present legislative process, with the work of the Portuguese Parliamentarians or the possibilities of one or several citizens to participate at the legislative process (Petition – subscribe by 4.000 persons to be discuss in one plenary session/ Legislative Initiative - subscribe by 35.000 citizens to make a law) are available at the Parliament website.
»» And now, tree media companies, create the Global Parliament one Website that shows different perspectives of the normal media approaches under a pedagogic view.
Mais informação em www.ictparliament.org

Sem comentários: